IVECO leverde zopas vijf Stralis NP-vrachtwagens aan VERBIO Logistik, dat met deze voertuigen de eerste CO2-neutrale vloot van Duitsland creëert. De logistieke operator laat de voertuigen namelijk rijden op zelf geproduceerd biogas op basis van stro.

Met deze vijf exemplaren bereikte IVECO ook een belangrijke mijlpaal: de levering van de duizendste Stralis NP op aardgas.

IVECO leverde zopas vijf Stralis NP-vrachtwagens aan VERBIO Logistik GmbH (een dochteronderneming van VERBIO Vereinigte BioEnergie AG), dat de nieuwe voertuigen zal laten rijden op biomethaan gewonnen uit stro. Zo zet de onderneming een belangrijke stap voorwaarts in de richting van CO2-neutraal transport met zware vrachtwagens. Deze levering betekent bovendien een mijlpaal voor IVECO, dat hiermee zijn duizendste Stralis NP afleverde.

 

De vijf IVECO Stralis NP-vrachtwagens zullen rijden op biomethaan geproduceerd in de eigen fabriek van VERBIO in Schwedt. Zo zullen ze niet alleen de CO2-uitstoot met 90 procent terugdringen, maar ook de uitstoot van roetdeeltjes en zwaveloxiden gevoelig verlagen in vergelijking met de klassieke dieselvrachtwagens. Met deze voertuigen lanceert VERBIO de eerste CO2-neutrale vloot van Duitsland.

 

VERBIO is een belangrijke klant voor ons op het gebied van alternatieve aandrijvingen op aardgas, omdat hun brandstof afkomstig is uit een hernieuwbare energiebron. We zijn er ten stelligste van overtuigd dat biogas het nieuwe waterstof is! Met zijn keuze voor de Stralis NP geeft VERBIO duidelijk aan dat zwaar vervoer met biogas nu reeds koolstofneutraal en winstgevend kan zijn”, verklaarde Pierre Lahutte, IVECO Brand President, bij de levering van de voertuigen in Schwedt.

 

Met het oog op het geplande gebruik van de IVECO Stralis NP opteerde VERBIO voor de CNG-versie van de 400 pk sterke motor. Met twee brandstoftanks, die 920 liter CNG of biomethaan bevatten, haalt deze versie een rijbereik tot 570 kilometer. De nieuwe Stralis NP-voertuigen werden bovendien uitgerust met een uiterst performant hydraulisch systeem waarmee ze naadloos kunnen worden geïntegreerd in de bestaande trailervloot met beweegbare vloer. Naast hun uitstekende milieuprestaties bieden de Stralis NP-vrachtwagens echter nog een tweede voordeel: ze zijn namelijk uitermate stil, want hun geluidspeil ligt 50 procent lager dan dat van hun dieseltegenhangers. En dat zowel tijdens het rijden als bij krachtige acceleraties.

 

De IVECO Stralis CNG-vrachtwagens vormen een logische en up-to-date uitbreiding op ons voertuigenpark. Dit voertuigenpark van ongeveer tachtig vrachtwagens omvat al twaalf ‘dual-fuel’-vrachtwagens op diesel en CNG/biomethaan. De ‘mono-fuel’-versie van de vijf nieuwe IVECO-voertuigen op CNG/biomethaan levert echter een nog grotere CO2– en kostenbesparing op. Met het 400 pk sterke Stralis NP-model levert IVECO een uiterst krachtige machine af, die aan onze vereisten voor zwaar goederenvervoer voldoet, niet alleen wat betreft klimaatbescherming, maar ook met betrekking tot haalbaarheid en winstgevendheid”, verklaarde Bernd Sauter, COO of Procurement & Logistics bij VERBIO.

 

Bij zwaar vervoer moet de nieuwe Stralis NP qua prestaties en totale gebruikskosten niet onderdoen voor zijn dieseltegenhangers, terwijl ze ook nog eens de milieuvriendelijkste techniek op de markt bieden. Dit is de eerste aardgasvrachtwagen die speciaal werd ontworpen voor langeafstandsvervoer en de enige die op aardgas kan rijden met het nodige vermogen, het comfort, de transmissietechnologie en de brandstofbesparing verreist in langeafstandsvervoer, met een rijbereik tot maximaal 1.600 kilometer.

 

VERBIO produceert op industriële schaal biomethaan op basis van stro en afval, en dat met intern ontwikkelde technologie. Het eindproduct, Verbiogas, wordt in heel Duitsland gebruikt als biobrandstof voor CNG-voertuigen in de private, publieke en commerciële sectoren.