Doelstelling van 1000 vrachtwagens op gas tegen 2020 voor Transports Jacky Perrenot, met onmiddellijke bestelling van 250 Stralis Natural Power 460 pk op Solutrans in Lyon, waarmee het volledige voertuigpark tegen eind 2018 op 550 eenheden komt!

Tijdens de persconferentie van IVECO op Solutrans heeft Transports Jacky Perrenot, een van de belangrijkste transportbedrijven in Europa, officieel een bestelling aangekondigd van 250 Stralis Natural Power, waaronder bijna 200 exemplaren die uitgerust zijn met de nieuwe IVECO Cursor 13 NP-motor van 460 pk. Het gaat om de grootste bestelling tot nog toe sinds de officiële voorstelling van het voertuig!
IVECO en Transports Jacky Perrenot bevestigen nogmaals hun langdurig partnerschap – na de bestelling van 250 Stralis NP 400 vorig jaar in Madrid – en versterken hun respectief leiderschap op het vlak van duurzaam transport.

Deze nieuwe bestelling – die geplaatst werd op de dag na de eerste openbare voorstelling van de Stralis Natural Power 460 pk – luidt een nieuwe fase in op het vlak van energietransitie in de sector van het goederentransport over de weg in Europa. De 250 nieuwe voertuigen komen bij de 250 Stralis NP 400 die vorig jaar in Madrid werden besteld, en zullen door Transports Jacky Perrenot overal in Frankrijk worden ingezet. Tegen eind 2018 zullen er op die manier bijna 550 Stralis Natural Power in gebruik zijn: een nieuw record!

De aankoop van deze derde generatie van aardgasvoertuigen door de Perrenot-groep benadrukt nogmaals de vertrouwensrelatie die beide merken al vele jaren met elkaar verbindt. Dit historisch partnerschap wordt nog versterkt door de komst van deze nieuwe Stralis NP 460 en bevestigt hun gemeenschappelijk engagement voor duurzaam transport.

Het in 1945 opgerichte Transports Jacky Perrenot, dat sinds 1960 een trouwe klant is van het merk (het toenmalige UNIC), is een van de Franse marktleiders op het vlak van transport in al zijn vormen. Het bedrijf heeft bijna 5000 werknemers in dienst en exploiteert een vloot van 7000 inschrijvingsbewijzen, waaronder 4000 motorvoertuigen. Met meer dan 1800 voertuigen, waaronder 850 trekkers, is IVECO het dominante merk binnen Transports Jacky Perrenot. Transports Jacky Perrenot investeert sterk in de zoektocht naar een relevante en krachtige oplossing om het hoofd te bieden aan de milieu-uitdagingen in het wegtransport. Als wegbereider kiest het bedrijf sinds 2012 voor aardgas en biomethaan als alternatief voor diesel en positioneert het zich tegenwoordig als Europees leider op het vlak van schoon transport.

Dit innovatievermogen wordt op Solutrans geïllustreerd door 2 wereldprimeurs:

 

  • De eerste hybride CNG-elektrische betonmixer, gezamenlijk ontworpen door IVECO en CIFA voor Béton VICAT. Deze betonmixer op basis van de Stralis X-WAY CNG vervoert tijdens elke rit 8 m3 beton en stoot hierbij nauwelijks CO2, deeltjes of geluid uit. Dankzij de tridemconfiguratie 8x2x6 is hij bijzonder wendbaar, waardoor het een ideaal voertuig is voor werken in de stad, omdat hij de levenskwaliteit in de stad en de gezondheid van de inwoners ervan beschermt.

 

  • De eerste koelvrachtwagen die uitgerust is met een koeleenheid met CNG-motor. Als resultaat van een 2-jarige samenwerking tussen de teams van Carrier en IVECO beschikt deze vrachtwagen over een aangepast CNG-circuit, waardoor de koeleenheid volledig autonoom gevoed kan worden, zelfs wanneer de vrachtwagenmotor uitgeschakeld is. Dit voertuig op biomethaan is dus een petroleumvrije, stille en bijzonder energie-efficiënte oplossing. Bijkomend voordeel: hij heeft geen bijkomende tank nodig, omdat de CNG-tanken van het chassis de koeleenheid voeden. Deze vrachtwagen moet dus maar één keer getankt worden met één vloeistof, wat tijdswinst oplevert en voor een maximaal gebruiksgemak zorgt. Met het oog op een coherent milieubeleid heeft Perrenot er voor zijn aanhangers voor gekozen om de LNG-trekkers te combineren met stikstoftechnologie voor koudeproductie.  Een autonome en stille technologie zonder vervuilende uitstoot tijdens de werking, die perfect past bij die van IVECO, voor een duurzaam transport.

Naar aanleiding van deze aankoop zei Philippe Givone, CEO van de transportafdeling van de Perrenot-groep: “Deze nieuwe bestelling is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de groep. We hebben vele jaren geleden voor gas gekozen en vandaag zien we onze Europese leiderspositie inzake schoon transport versterkt dankzij IVECO’s knowhow op het vlak van alternatieve energieën. Doordat het aantal tankstations blijft groeien en dankzij de nieuwe Stralis NP 460, die de prestaties van een dieselvoertuig evenaart of zelf overtreft, kunnen we onze klanten een ‘groene’ logistiek en een dagelijks engagement aanbieden om onze koolstofvoetafdruk te verkleinen. We behoren met trots tot de eerste bedrijven die massaal gebruik maken van deze nieuwe technologie. Het is onze ambitie om tegen eind 2020 1000 of meer voertuigen op gas in ons voertuigpark te hebben. Na de grote ontwikkeling van de voedingsindustrie zien we op dit moment sterke verwachtingen in de bouwsector. Met de introductie van de eerste Stralis X-Way NP-voertuigen voldoet IVECO nogmaals aan onze verwachtingen en stelt het merk ons in staat om opnieuw de grenzen van het duurzaam transport te verleggen.”

 Pierre Lahutte, President van het merk IVECO, legt uit: “Gas is de meest volwassen, veelzijdige en betaalbare oplossing om diesel te vervangen, zowel in de stad als op de snelweg. Meer dan de brandstof van morgen is het vooral de brandstof van vandaag. Daarom spannen we ons in om steeds krachtigere en milieuvriendelijkere voertuigen aan te bieden. Door zijn keuze voor onze nieuwe Stralis NP 460 bewijst Transports Jacky Perrenot het potentieel van aardgas en biomethaan als onmiddellijk alternatief voor het goederentransport. Transports Jacky Perrenot is een voorloper geweest op dit gebied en stelt al jarenlang vertrouwen in ons. Meer dan een eenvoudige bestelling is dit de erkenning van IVECO’s leiderschap en knowhow op dit vlak. We zijn blij en trots dat de Stralis NP 460 en X-Way NP binnenkort deel zullen uitmaken van het voertuigpark van Jacky Perrenot en dat we op die manier zullen bijdragen tot de duurzame ontwikkeling van het bedrijf.”

De vraag naar LNG stijgt snel in Europa en het Duitse Ministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur (BMVI) identificeert LNG op korte termijn en voor de volgende 10 tot 15 jaar als de beste oplossing voor het wegtransport over lange afstanden. Als de Stralis NP op aardgas van fossiele oorsprong rijdt, stoot hij, naargelang de toepassing en de samenstelling van het gas, tot 10% minder CO2 uit dan een vergelijkbaar dieselvoertuig – en tot 95% minder als biomethaan wordt gebruikt.

Dankzij de aardgastechnologie van IVECO is de uitstoot van deeltjes verwaarloosbaar en liggen de NOx-emissies 60% lager dan de Euro VI-grenswaarden voor langeafstandstransport. Bovendien is de vrachtwagen veel stiller: het geluidspeil ligt ongeveer 50% lager, waardoor leveringen in de stad veel serener verlopen.

Iveco was in 1991 ‘s werelds eerste constructeur die het potentieel van aardgas inzag. Dankzij die voorzienigheid heeft de onderneming intussen een compleet gamma vrachtwagens, bestelwagens en bussen op aardgas kunnen uitbouwen. Tegenwoordig rijden er meer dan 23.000 IVECO voertuigen op gas rond.