Iveco Daily met CNG voor de Gemeente Tielt-Winge

Garage Claeskens heeft twee Iveco Daily’s geleverd aan de Gemeente Tielt-Winge. Deze Iveco Daily’s zijn voorzien van een 3.000cc met 136pk, en voldoen aan alle milieunormen dankzij CNG.  Overigens is deze wagen uitgevoerd met een aluminium kipper en materiaalkoffer.

Nieuwe Daily Natural Power op CNG

​​​​​​​​De nieuwe Daily Natural Power is een aardgasvoertuig dat op CNG en benzine kan rijden

Deze motor werd ontworpen en geoptimaliseerd voor gebruik in de aardgasmodus, maar wanneer de aardgastank leeg is, schakelt hij over op een noodmodus op benzine (met een rijbereik van ongeveer 100 kilometer).

Hij is leverbaar in diverse brutogewichten van 3,5 tot 7,0 ton voor alle versies en dat maakt de nieuwe Daily opmerkelijk veelzijdig. Hij is namelijk ook verkrijgbaar als chassis-cabine, bestelwagen, dubbele cabine en halfgesloten bestelwagen.

De wielbasislengte groeide van 3.520 tot 4.100 millimeter voor de bestelwagen (volgens MTM) met een laadvermogen tot 19,6 m³ (een unicum in zijn klasse). De chassis-cabines zijn verkrijgbaar met wielbases tussen 3.450 en 4.750 millimeter en een lengte voor opbouwkoetswerk tot 6.190 millimeter (eveneens een unicum in deze klasse).

Iveco is de enige constructeur met een volwaardig gamma lichte en zware bedrijfsvoertuigen met CNG-motoren.

Van dat CNG-gamma wist Iveco in Europa al 10.000 exemplaren aan de man te brengen, die vooral voor stadstransport worden ingezet. Aardgas is een van de brandstoffen van de toekomst, maar vertegenwoordigt vandaag reeds een economische en ecologische oplossing voor mobiliteitsproblemen:

 in termen van brandstofkosten zijn CNG-voertuigen ongeveer 40 procent goedkoper dan vergelijkbare dieselmotoren

 ze hebben de laagste milieu-impact van alle interne-verbrandingsmotoren (totale afwezigheid van zwavel, koolwaterstoffen en roetdeeltjes in de uitlaat en een lage CO2-uitstoot)

 ze zijn stil (ongeveer 5 dB stiller dan vergelijkbare diesels)

 aardgas is een veilige brandstof. De temperatuur voor automatische ontsteking ligt twee keer zo hoog als bij diesel- en benzinemotoren. De tanks zijn getest om het dubbele van de werkingsdruk te weerstaan. Bij lekken vervliegt het gas snel omdat het lichter is dan lucht.

Aardgasvoertuigen zijn toegelaten in ondergrondse parkeergarages, overzetboten en vooral (dankzij de uiterst lage emissies) in stadscentra met emissiebeperkingen (bv. filezones). Het volledige CNG-gamma kreeg een Heavy Duty Euro6-typegoedkeuring. De nieuwe Daily mag bestuurd worden met een normaal rijbewijs B (tot 3,5 ton maximaal toegelaten massa).