Iveco neemt deel aan de 65ste International Motor Show of Commercial Vehicles (IAA) in Hannover, die gehouden wordt van 25 september tot 2 oktober 2014.

Iveco stelt een aantal nieuwigheden voor op de beurs, die geldt als de belangrijkste internationale vitrine voor de bedrijfsvoertuigen sector. Op een stand van ruim 2.500 m² toont Iveco de bezoekers zijn volledige gamma, van lichte bedrijfsvoertuigen tot zware on-road- en off-road voertuigen, bussen en specifieke voertuigen voor de bouwsector. Midden op de stand komt er een informatiezuil met de mijlpalen uit de geschiedenis van Iveco, vanaf 1864, het jaar van het ontstaan van het merk Magirus dat dit jaar zijn 150ste verjaardag viert, via de geboorte van Iveco in 1975, en met de rijke geschiedenis die de merken van CNH Industrial wereldwijd hun faam heeft bezorgd.
De high light op de stand van Iveco wordt de New Daily, de derde generatie van het lichte bedrijfsvoertuig, dat na de internationale voorstelling aan de pers begin juni voor een breed internationaal publiek zijn tentoonstelling debuut maakt. De New Daily werd volledig hertekend en heeft één van de efficiëntste laadvolumes in zijn categorie, het grootste laadvolume en laadvermogen in zijn klasse, het comfort van een personenwagen, en een verder geoptimaliseerd rijgedrag en brandstofverbruik. Hoewel 80% van de componenten nieuw is, behield de New Daily zijn klassieke ladderframestructuur, die deel uitmaakt van zijn DNA en een element is dat bovenop sterkte, veelzijdigheid en een lange levensduur, de chassis cabine versies een maximale ombouwflexibiliteit bezorgt.
In de ruimte op de stand voor de New Daily, en in het voertuig zelf, gaat veel aandacht naar technologische innovatie, met de 2,3L – 146 pk motor, de nieuwe HI-MATIC-versnellingsbak en de nieuwe Quad Leaf-ophanging.
Een belangrijke innovatie is de nieuwe HI-MATIC-acht traps automaat die met zijn grote flexibiliteit, efficiëntie en lage brandstofverbruik een maximaal rijcomfort garandeert. De HI-MATIC schakelt sneller en preciezer dan zelfs de meest ervaren bestuurder, met schakelovergangen van minder dan 200 milliseconden wanneer een sterkere acceleratie vereist is.

Om het potentieel van het nieuwe voertuig maximaal te benutten werd een nieuwe voorwielophanging ontwikkeld die het comfort en de rij soepelheid verbetert en standaard gemonteerd zal worden op zowel de bestelwagen- als de chassiscabineversies. De nieuwe QUAD LEAF-voorwielophanging is gebaseerd op een dubbele vierhoekige lay-out met dwars geplaatste bladveren die beperkte afmetingen combineert met een laag gewicht.
Boreal Metallic Blauw, de lanceringskleur van de New Daily, wordt ook de overheersende kleur van een spandoek op de muren van de stand, dat refereert naar de radiatorrooster van het voertuig, en dat het sterke karakter van de kleur (een verwijzing naar de lucht, de zee en de kracht van de natuur) in de verf zet.
Iveco linkt de kleur ook met de eigen boodschap van duurzaamheid en respect voor het milieu: een verantwoordelijkheid die het bedrijf elke dag onderstreept met de productie van voertuigen op alter¬natieve brandstoffen, waarvan in Hannover de New Daily CNG en de Stralis LNG te zien zullen zijn

.
De New Daily CNG heeft dezelfde troeven als de dieselversie op het vlak van betrouwbaarheid, comfort en nuttig laadvermogen. De New Daily is door de robuustheid en het hoge draagvermogen van zijn chassis met dubbele balk niet alleen het geprefereerde basisvoertuig van ombouwers, door de manier waarop de tanks van de Natural Power-versie geïnstalleerd zijn, gaat bovendien geen nuttig ruimte voor de opbouw verloren.
De Stralis Natural Power Euro VI op LNG (vloeibaar aardgas) is voorzien van een nieuwe tank die volledig voldoet aan de gewijzigde UNECE R Nr. 110, die van kracht is sinds 10 juni 2014 en nu ook de typegoedkeuring van LNG-voertuigen mogelijk maakt. Dat is een belangrijke nieuwe stap voor de sector, die een sterke groei inluidt voor de markt van zware voertuigen op LNG voor de middellange afstand.
In een tentoonstellingsruimte speciaal voor Euro VI-motoren toont Iveco ook zijn HI-SCR-systeem (High Efficiency selective catalytic reduction), waarop FPT Industrial een octrooi heeft. De oplossing maakt het mogelijk een uitstekende verbranding te realiseren door gebruik te maken van buitenlucht. Euro VI-motoren van de voertuigen binnen het gamma Iveco Bus en Iveco Stralis worden ermee uitgerust. De innoverende HI-SCR-technologie, die beschermd wordt door verschillende octrooien, is een exclusieve oplossing die een EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation) of het regenereren van roetfilters overbodig maakt en daardoor de totale gebruikskosten verminderd. Gecombineerd met een geavanceerde aerodynamische vormgeving vermindert HI-SCR het brandstofverbruik met nog eens 2,33% in vergelijking met de vorige Euro V-motoren (gecertificeerd door de befaamde Duitse, onafhankelijke certificeringsorganisatie TÜV).

Kort samengevat toont de hele stand de strategie die de onderneming de voorbije jaren volgde: investering in de ontwikkeling van het productgamma met in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen de lancering van de New Daily, in het middensegment de constante inspanningen om de veelzijdigheid en efficiëntie van de Eurocargo te versterken, en in het segment van de zware bedrijfsvoertuigen de bijzondere focus op het terugdringen van de totale gebruikskosten, een uitstekende service, de productkwaliteit en infotelematica systemen. De strategie omvat ook investeringen in motorinnovatie, met de lancering van nieuwe oplossingen voor efficiëntie en brandstofbesparingen, in de ondersteunende bedrijfsstructuren, met onder meer de versterking van het distributienetwerk en het verhogen van de restwaarde, en in de tweedehandsmarkt.
Allemaal om toegevoegde waarde te creëren voor wie de voertuigen elke dag professioneel gebruikt, en met het oog op productiviteit, kwaliteit en comfort, door middel van nieuwe technologieën die het eenvoudiger maken een voertuig te gebruiken en tegelijk de gebruikskosten verminderen.
In totaal zullen 16 voertuigen te zien zijn: zeven New Daily’s, waaronder een New Daily Minibus, een Nieuwe Daily CNG, en een tot mobiele werkplaats omgebouwd exemplaar. Een Eurocargo (18 ton) vertegenwoordigt het middensegment. Voor het segment zware bedrijfsvoertuigen zijn er vier Stralis-vrachtwagens, waarvan een LNG en een Super Licht, een speciale versie van de Stralis met specifieke technische oplossingen om het gewicht te verlagen.
Er zal ook een zone zijn specifiek voor off-road voertuigen met een Trakker 8×4 en de Dakar Trakker, die in 2014 aan de rally in Zuid-Amerika deelnam. Ook de nieuwe Astra HD9 met Euro VI-motor, die voor het eerst aan een internationaal publiek wordt voorgesteld, zal aanwezig zijn.
Iveco Bus, een merk voor openbaar en personenvervoer van CNH Industrial, neemt eveneens deel en toont zijn Nieuwe Daily Minibus, een voertuig dat de vele kwaliteiten en troeven van de Nieuwe Daily combineert met de knowhow van een marktleider in de sector van het personenvervoer. Ten slotte is nog een Crossway Low Entry in 12-meteruitvoering te zien, een universele bus geschikt voor zowel stads- als interlokaal vervoer. De bus is in heel Europa de onbetwiste leider in zijn klasse en de oplossing waarvoor de toonaangevende vervoersgroepen in Europa hebben gekozen.
Bij elk voertuig zal een iPad aanwezig zijn met drie verschillende informatiekanalen voor bezoekers: respectievelijk een specifieke film over het voertuig in kwestie, een specifieke app en de technische gegevens van elk voertuig.