Iveco heeft donderdag de nieuwe T-Way geïntroduceerd, het nieuwe bouwvoertuig van het Italiaanse merk die de Trakker opvolgt. Iveco liet meteen al weten hoe we de nieuwe T-Way moeten zien want volgens Iveco topman Thomas Hilse staat die T voor ‘Tough’
Iveco heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om offroad, met talloze avonturen die naast het asfalt plaatsvonden, met een hoofdrol voor de Dakar Rally. De nieuwe Iveco T-Way is dan wel net zo ruig, het gaat toch vooral om de business.
De Iveco T-Way moet flexibiliteit bieden, voor en zo groot mogelijke variëteit in carrosseriebouw. De T-Way is leverbaar als trekker en chassis, in configuraties 4×4, 6×4, 8×4 en 8×8. Er is gedeeltelijke wielaandrijving op 6×4 trekkers en chassis en 8×4 chassis; evenals All Wheel Drive op 4×4 en 6×6 trekkers en chassis, en op 8×8 chassis. Het assortiment vierwielaandrijving is uitgebreid met nieuwe 4-, 4,2- en 4,5-meter wielbasismodellen. Goed om te zien is dat er een uit één stuk gegoten tandemstel beschikbaar is, dat 325 kg lichter is dan voorheen. Naafreductie op de achteras is standaard om kracht en prestaties te maximaliseren. De vooras van de T-Way kan maximaal 9 ton zijn. Wie maar af en toe aandrijving op alle wielen nodig heeft kan kiezen voor Hi-Traction, een hydrostatisch aandrijfsysteem voor 6×4 toepassingen.
De T-Way is ontworpen met een robuust chassis met 10 mm dik staal. Belangrijker is dat ook de T-Way Hi-Mux heeft, een optimale elektrische en elektronische architectuur die volledig compatibel is. Dat maakt onder meer een nieuwe PTO-line-up mogelijk met een krachtige sandwich-PTO die koppel levert tot 2.300 Nm. Over kracht gesproken: de T-Way is leverbaar met de bekende Cursor 13 motor, met vermogens tot 510 pk. Voor lichtere configuraties is er ook de Cursor 9. De Hi-Tronix automaat is leverbaar met 12 of 16 versnellingen. Natuurlijk zijn er diverse tools voor offroad functionaliteit Zo is er een Off-road Modus om te helpen vertrekken op steile hellingen, Rocking Modus om gemakkelijk met de aangedreven wielen uit een kuil te komen en een Creeping Modus voor ultra-lage snelheid bij stationair draaien. Voor het gedeelte dat op asfalt wordt gereden en waar brandstofverbruik telt is het bekende Hi-Cruise systeem leverbaar.
De cabine van de T-Way is gebaseerd op het concept van de Trakker, maar de T-Way heeft absoluut een eigen gezicht dat prima past bij de S-Way en X-Way. Er zijn twee versies van de cabine beschikbaar, een korte cabine en verlengde cabine met naar keus een standaard of hoog dak. Het interieur is geheel nieuw ontworpen en ademt nu, in ieder geval op de foto’s, dezelfde atmosfeer als bij de andere Iveco-modellen.
Net als bij die andere modellen heeft de T-Way ook een Connectivity Box, waarmee ondernemers beter hun fleetmanagement kunnen uitoefenen en kunnen worden geholpen met onder meer Predictive Maintenance.
De Iveco T-Way is per direct te bestellen.
Origineel artikel is terug te vinden in de komende editie van TTM.nl magazine, of via deze link.
Bezoek ons op facebook