Project omschrijving

4×4 energie is een onweerstaanbare kracht.

Ontworpen voor het zwaarste terrein. De 4×4-versie van de Eurocargo is uitgerust met specifieke oplossingen die de structuur moeten beschermen: een stalen bumper, klapbare treden en een speciale bescherming voor de radiateur. Deze uitvoering is verkrijgbaar met MLC of een MLL cabine, een maximaal toegelaten massa van 11,5 of 15 ton en wielbases die variëren van 3.240 tot 4.150 mm. De Eurocargo 4×4 wordt aangedreven door Tector zescilindermotoren met een vermogen van 220 of 250 pk in de 11,5 ton-versie en van 250 of 280 pk in de 15 ton-versie. De handgeschakelde zesversnellingsbakken van ZF zijn uitgerust met een ‘servoshift’ bekrachtiging, die ervoor zorgt dat zelfs in de lastigste omstandigheden gemakkelijk kan worden geschakeld.
Permanente vierwielaandrijving. Deze wordt geleverd door een differentieel in de lengterichting, dat het aandrijfkoppel tussen de voorste en de achterste wielassen verdeelt. De bestuurder kan, afhankelijk van de rijomstandigheden (on/off -road), ook kiezen uit een hoge of lage overbrengingsverhouding. Alle differentiëlen zijn uitgerust met een handbediende differentieelvergrendeling die ervoor zorgt dat er zelfs op lastig en glad terrein voldoende trekkracht beschikbaar is. De Eurocargo 4×4 is uitgerust met een vooras met een naafreductie en is op enkel-of dubbellucht verkrijgbaar. De remkracht wordt gehaald uit enkelvoudige trommelremmen op de vooras en dubbele remmen op de achteras. U kunt ook tussen parabool-en semi-elliptische veringen kiezen.
De Eurocargo is overal thuis. Door de uitzonderlijk lage emissies van zijn motoren en zijn uitzonderlijke draaicirkel (van 40° tot 48°, afhankelijk van de banden die worden gebruikt) kan de Eurocargo 4×4 ook op bouwplaatsen in de stad worden ingezet.

Flexibel en specifiek.

De Eurocargo 4×4 is tegelijkertijd het meest flexibele en het meest specifieke voertuig uit zijn categorie, en dit dankzij zijn ruim aanbod in versies :

  • 2 gewichtsversies (11,5 en 15 ton),
  • 3 motorvermogens (tussen 220 en 280 pk),
  • Versnellingsbak met 6 versnellingen,
  • 4 wielbasissen (tussen 3 240 en 4 150 mm)
  • en 2 cabine-types (korte cabine voor dagelijks gebruik, lange cabine voor die missies waar de chauffeur de nacht aan boord doorbrengt)

Permanente vierwielaandrijving.

De Eurocargo 4×4 wordt aangedreven door Tector zescilindermotoren met een vermogen van 220 of 250 pk in de 11,5 ton-versie en van 250 of 280 pk in de 15 ton-versie. De handgeschakelde zesversnellingsbakken van ZF zijn uitgerust met een ‘servoshift’ bekrachtiging, die ervoor zorgt dat zelfs in de lastigste omstandigheden gemakkelijk kan worden geschakeld. De vierwielaandrijving wordt geleverd door een differentieel in de lengterichting, dat het aandrijfkoppel tussen de voorste en de achterste wielassen verdeelt. De bestuurder kan, afhankelijk van de rijomstandigheden (on/off -road), ook kiezen uit een hoge of lage overbrengingsverhouding. Alle differentiëlen zijn uitgerust met een handbediende differentieelvergrendeling die ervoor zorgt dat er zelfs op lastig en glad terrein voldoende trekkracht beschikbaar is. De Eurocargo 4×4 is uitgerust met een vooras met een naafreductie en is op enkel-of dubbellucht verkrijgbaar. De remkracht wordt gehaald uit enkelvoudige trommelremmen op de vooras en dubbele remmen op de achteras. U kunt ook tussen parabool-en semi-elliptische veringen kiezen.

Flexibiliteit rust op stevige funderingen.

De Eurocargo is gebouwd op een uitzonderlijk stevig chassis, dat garant staat voor een lange en storingsvrije levensduur. Het chassis beschikt over dezelfde mechanische kenmerken als een zwaar chassis, maar is lichter. Dankzij de toepassing van de H-vormige structuur van speciaal staal kan het chassis de krachten opvangen die ontstaan ten gevolge van een onevenwichtig verdeelde belasting of een plotse richtingsverandering. De veringen van de Eurocargo kunnen parabolisch, semi-elliptisch of op lucht gebaseerd zijn (met inbegrip van geïntegreerde vering), met het ECAS-systeem (Electronically-Controlled Air Suspension). Het ECAS-systeem garandeert een hoog rijcomfort en een constante aanpassing van het voertuig aan de snelheid, de belasting en het type wegdek. Het systeem oefent ook een invloed uit op de remdruk en verdeelt die proportioneel in overeenstemming met de belastingen op de wielassen.

Stijl en comfort.

Voor IVECO betekent de mens in het middelpunt plaatsen een combinatie bieden van productiviteit, ergonomie en functionaliteit. In de cabine van een Eurocargo is alles duidelijk, eenvoudig en binnen handbereik. De functies zijn volgens een eenvoudige en intuïtieve logica ingedeeld: alle instrumenten rechtstreeks vóór de bestuurder, alle bedieningselementen in de buurt van het stuurwiel en de vaakst gebruikte knoppen samengebracht op de makkelijkst te bereiken posities op het dashboard. In het compacte en lineaire dashboard zijn de bedieningselementen voor de versnellingsbak ingebouwd, waardoor u zich makkelijk en snel doorheen de cabine kunt verplaatsen (een essentieel voordeel voor gebruik in de stad). De ergonomie en de componenten van de cabine werden zo ontworpen, dat de bestuurder over een ideale rijpositie beschikt. De bedieningselementen van de combinatieschakelaar kunnen worden bediend zonder dat de bestuurder het stuur moet loslaten en zijn over slechts twee hendels verdeeld. De zetels en het stuurwiel kunnen op een gemakkelijke manier worden afgesteld. De knoppen voor de elektrisch bediende ruiten en de elektrische bediende achteruitkijkspiegels kregen een plaats op de armsteunen die in de deurpanelen zijn ingebouwd. Het optioneel verkrijgbare satellietnavigatieapparaat werd in het midden van het dashboard ondergebracht. Op het instrumentenpaneel kan alle rijinformatie worden weergegeven en kunnen alle parameters van het voertuig en de route constant worden opgevolgd

Veiligheid rijmt op veelzijdigheid.

Veiligheid kan bij een commercieel voertuig meerdere betekenissen hebben: veiligheid voor de bestuurder en zijn passagiers, voor andere bestuurders en voetgangers rondom het voertuig, voor de vervoerde last en voor de financiële investering.
Dat is de reden waarom IVECO kosten noch moeite heeft gespaard om ieder aspect van de veiligheid te verbeteren. Zo hebben we de passieve veiligheid verbeterd door cabines te ontwerpen die meer veiligheid bieden bij ongelukken. Ook de actieve veiligheid werd verbeterd door een optimalisatie van de wegligging en de montage van de beste remmen in deze categorie.
En we hebben de preventieve veiligheid verbeterd door bestuurders een meer comfortabele omgeving te bezorgen, waardoor vermoeidheid en stress tot een minimum worden beperkt.