Project omschrijving

Nieuwe Daily chassis cabine: zware taken licht gemaakt

De sterkte van een industrieel voertuig met de wegligging van een bestelwagen: de Nieuwe

Daily chassis cabine is onklopbaar op werven. Het voertuig is ook wendbaar in de stad en snel voor vervoer buiten de stad. Met zijn achteras met enkele of dubbele wielen (enkellucht of dubbellucht) is dit voertuig ontworpen en gebouwd om hard te werken. De Daily chassis cabine is de ideale oplossing voor vaste en kipcarrosserieën, lichtmetalen en koelcarrosserieën en speciale toepassingen, zoals vuilniswagens, ambulances en motorhomes.

De sterkte wordt gegarandeerd door het ladderchassis dat tegen alles bestand is en dat een uitstekende ondersteuning biedt voor alle types carrosserieën. Dit rationeel ontworpen chassis is de favoriete keuze van carrosserie- en uitrustingsspecialisten, aangezien de bovenkant volledig vlak is uitgevoerd. De versnellingsbak is ook voorzien op het gebruik van een PTO met flensverbinding die tot 180 Nm bruikbaar koppel kan leveren.

De uitbreidingsmodule werd ontwikkeld om de voertuigelektronica met de elektronica van de opbouw te integreren. Alle aansluitingen zijn standaard CAN-aansluitingen.
Bijzonder belangrijk voor gebruik op werven is de crew cab-versie met ruimte voor zes passagiers en de bestuurder. De Nieuwe Daily kan met een rijvergunning B worden bestuurd (maximaal toegelaten massa van 3,5 ton).

Een held op de werkvloer, klaar voor eender welke opdracht

De Nieuwe Daily chassis cabine is in de volgende uitvoeringen verkrijgbaar:

  • Chassis cabine met enkele wielen (enkellucht) en een GVW van 3,3 ton, die voornamelijk voor gebruik in de stad zijn bedoeld. Dit compacte en wendbare voertuig is de ideale keuze voor bijvoorbeeld renovatieprojecten en voor dienstverlening in de grootstad.
  • Chassis cabine met enkele wielen (3,5 ton) waarvoor meer laadvermogen vereist is (bv. antenneplatforms): deze configuratie biedt dezelfde voordelen als het lichtere gamma, maar dan met een hoger laadvermogen.
  • Chassis cabine met dubbele wielen (van 3,5 tot 7 ton), de onvermoeibare rendabiliteitskampioen voor alle opdrachten waarvoor een hoge structurele stijfheid vereist is (van pechverhelping langs de weg tot verscheidene toepassingen in de bouwsector).

De Nieuwe Daily chassis cabine is verkrijgbaar in zes GVW-varianten, zes wielbasissen voor carrosserielengten tot 6.195 mm en laadvermogens tot 4,7 ton (de hoogste waarde in deze klasse).

 

Het gamma wordt nog aangevuld met crew cab-versies van de Daily met een bredere cabine voor werfgebruik met plaats voor zes passagiers en de bestuurder.

Onklopbaar vermogen en milieuvriendelijkheid

De Nieuwe Daily beschikt over het breedste en meest innovatieve motoren gamma op de markt van het commerciële transport én is de belichaming van de beste en meest milieuvriendelijke motortechnologie. Door de toepassing van technologieën zoals Multijet II, Start&Stop en Gear Shift Indicator is de Nieuwe Daily gewoonweg onklopbaar op het vlak van vermogen, koppel, efficiëntie en emissies. De 2.3 en 3.0 liter-motoren zijn bijzonder soepel (waarbij het maximale koppel al bij lage toerentallen beschikbaar wordt en daarna over een breed toerenbereik constant blijft). Het voertuig biedt daardoor voor alle type opdrachten optimale prestaties. De grote betrouwbaarheid en de vlotte toegankelijkheid tot onderdelen die regelmatig moeten worden geïnspecteerd zorgen voor kortere stilstandtijden en lagere bedrijfskosten. Het volledige motorengamma beantwoordt aan de Euro5- of de EEV-standaarden en wordt met drie belangrijke nieuwe ontwikkelingen op pad gestuurd:

• Een nieuwe en uitermate efficiënte aandrijflijn die speciaal werd ontwikkeld om het brandstofverbruik en de emissies zo laag mogelijk te houden, bestaande uit een 2.3 liter-motor met een turbo met variabele geometrie en een Multijet II-brandstofinjectiesysteem die een vermogen van 146 pk en een maximaal koppel van 350 Nm produceert – in combinatie met een specifieke zesbak met een Start&Stop-functie en een Gear Shift Indicator, die aanduidt in welke versnelling er wordt gereden. Deze functionaliteiten zijn ook verkrijgbaar op de 106 en de 126 pk sterke versies van de 2.3 liter-motor.

• De krachtigste viercilinder dieselmotor op de markt: de 205 pk sterke 3.0 liter-motor met Twin Turbo-technologie met intercooling en een maximaal koppel van 470 Nm. Dit is de eerste krachtbron in deze categorie die – dankzij het gebruik van twee turbo’s – de vermogenskaap van 200 pk overschrijdt. Daarbij wordt de ene turbo met een lage inertie gebruikt om bij lage toerentallen onmiddellijk te reageren op de input van de bestuurder en wordt de tweede turbo aan het werk gezet zodra het maximale vermogen wordt gevraagd.

• Een nieuwe 146 pk sterke 3.0 liter-dieselmotor met een turbo met variabele geometrie die goed is voor een maximaal koppel van 370 Nm. Hij vormt een mooie aanvulling op de 170 pk sterke 3.0 liter Twin Turbo en de 136 pk 3.0 liter Natural Power-motoren en vervolledigt het aanbod EEV (Environmentally-friendly Enhanced Vehicle)-motoren die emissieniveaus halen die veel lager liggen dan de waarden die door de standaarden worden opgelegd.

Daarnaast kreeg de 126 pk sterke 2.3 liter-motor meer koppel en produceert nu een maximaal koppel van
320 Nm. Voor de Nieuwe Daily hebt u in totaal de keuze uit negen motoren met een vermogen dat varieert van 106 tot 205 pk en een maximaal koppel van 470 Nm.

Alle dieselmotoren van de Nieuwe Daily zijn standaard uitgerust met een roetfilter. De Natural Power-motor, die op aardgas werkt, staat bovenaan het klassement van de motoren die van benzinemotoren zijn afgeleid en is goed voor een vermogen van 136 pk en een maximaal koppel van 350 Nm. Bovendien doet bijna geen enkele concurrent in deze klasse het beter op het vlak van brandstofverbruik en emissies. In de ‘recovery mode’ kan er ook op gewone benzine worden gereden met deze motor.

Klaar voor alle werk

Alle transmissies van de Nieuwe Daily werden speciaal ontworpen om het brandstofverbruik en de emissies te minimaliseren. Het gamma werd intussen met twee nieuwe transmissies uitgebreid: een lichte efficiënte zesbak voor de optimalisatie van de efficiëntie van de 2.3 liter-motoren en een speciale zesbak die het potentieel van de nieuwe 205 pk sterke motor met zijn maximale koppel van 470 Nm optimaal moet benutten.

Voor de Daily werd ook een volledig aanbod veringen ontwikkeld die niet alleen beantwoorden aan alle operationele noden, maar die ook het comfort bieden van een personenwagen:

  • op de vooras onafhankelijke wielvering met hydraulische telescopische schokdempers en dwarsveer (of ook met een torsiebalk en stabilisatorstang);
  • op de achteras parabolische, halfelliptische en luchtvering.

Een perfecte missie is niet mogelijk zonder comfort

 

Het interieur van de Nieuwe Daily chassis cabine biedt meer comfort, beschikt over meer functies en is uitgerust met nieuwe verstelbare zetels (vooruit, achteruit en hellingshoek rugleuning) én een verstelbaar stuurwiel (45 mm in de hoogte). De ergonomische zetels en de comfortabel opgestelde besturingselementen zorgen ervoor dat de bestuurder zo weinig mogelijk vermoeid raakt en zich nog beter dan vroeger op de bediening van zijn voertuig kan concentreren. Ook de levenskwaliteit aan boord van het voertuig gaat erop vooruit dankzij de nauwgezette aandacht die aan de geluidsisolatie van de Nieuwe Daily werd besteed. In- en uitstappen gaat vlot en makkelijk dankzij de wijd openzwaaiende deuren en de treden met antislipoppervlak. De versnellingspook is nu ook makkelijker te bedienen en neemt minder plaats in, waardoor u vrijer kunt bewegen in de cabine. In de cabine zijn verder nog vier DIN-opbergvakken voorzien waarin u alle gereedschappen die u vaak nodig hebt, binnen handbereik kunt houden. Bovendien kan onder de zitbank voor de twee passagiers een uittrekbaar opbergvak met een capaciteit van ongeveer zes liter worden geïnstalleerd. Andere features zijn de uittrekbare schrijftafel in de rugleuning, die op het stuurwiel kan worden bevestigd, en een compartiment voor een netbook. De Nieuwe Daily voelt aan als een personenauto. De geometrie van de voorvering werd ontworpen met het oog op een kleinere draaicirkel en een uitzonderlijke wendbaarheid in krappe ruimtes (de minimale draaicirkel bedraagt slechts 11,5 meter). Als er onverwacht voor een hindernis moet worden uitgeweken, reageert de Nieuwe Daily dankzij het ESP-systeem van de nieuwste generatie op een veilige en dynamische manier – zelfs als hij volgeladen is.

U hebt de keuze uit een volledig gamma infotainment-oplossingen. Blue & Me™ is met meer dan 1,5 miljoen units geïnstalleerd het populairste infotainmentplatform ter wereld. Met dit systeem, dat samen met Microsoft™ werd ontwikkeld, kunt u telefoneren, tekstberichten ontvangen en de telefoonlijst van uw gsm beheren via een Bluetooth®-aansluiting en kunt u met behulp van Mediaplayer en een USB-poort muziek op mp3-bestanden afspelen.

Ook heldhaftig wanneer het op veiligheid aankomt

De Nieuwe Daily chassis cabine is altijd al een baanbreker op het vlak van actieve en passieve veiligheid geweest.
De semi front cabine is ideaal voor het opvangen van de krachten die bij frontale aanrijdingen vrijkomen en garandeert meer veiligheid en lagere herstellingskosten.

De innovatieve technologie die in de Nieuwe Daily wordt toegepast, haalt alle risico’s uit uw werk. De nieuwe koplampunits zijn uitgerust met DRL (Daytime Running Lights) en de laaggeplaatste mistlampen (optie) zijn uitgerust met een meesturend systeem, waardoor het wegdek voor u altijd wordt verlicht, ongeacht welke bochten u neemt. Voortaan is de Nieuwe Daily ook uitgerust met ESP9 met actieve sensoren en nieuwe functies voor een maximale veiligheid op de weg. De Nieuwe Daily was het eerste voertuig in zijn categorie dat op pad werd gestuurd met ESP met stabiliteitscontrole van de lading (die op verzoek met een mechanisch differentieelslot kan worden gecombineerd).

Ook nu weer speelt de Daily een toonaangevende rol met zijn ESP9 met actieve sensoren, waarin alle veiligheidsfuncties van het voertuig zijn geïntegreerd: LAC, ABS, EBD, ASR, MSR, HBA en Hill Holder, TSM, ESC, HRB, HFC, RMI & ROM en CDP.

Alle versies hebben frontale airbags en window bags aan de bestuurders- en aan de passagierszijde.